התמכרות לגבינה: מהי וכיצד לנצח אותה

מתוך המגזין Vegan Health & Fitness. למאמר המקורי: Cheese Addiction and How To Overcome It.

התמכרות לגבינה

ניתן לנצח התמכרות לגבינה ולחלב

ניתן לנצח התמכרות לגבינה ולחלב

הרבה אנשים אומרים: “ניסיתי להיות טבעוני כבר כל כך הרבה זמן, אבל אני לא מצליח לוותר על גבינה.”

רבים מהם מבינים לבסוף שהם פיתחו התמכרות כלשהי לגבינה.

המונח “התמכרות” מתאר אינספור מצבים בהם יש משהו שאנחנו ממש אוהבים, ולא רוצים להפסיק לעשותו. מדברים המון על התמכרות לסיגריות, סמים או הימורים, אבל רוב האנשים לא הולכים למוסדות גמילה כדי להיפטר מהתמכרות לגבינה.

למרות כל זאת, האמינו או לא, יש מספיק ראיות מדעיות ומחקריות המחזקות את הטענה שאכילת גבינה (וכל שאר מוצרי החלב) ממכרת.

סיפור אמיתי: הייתי יכולה להחזיק מעמד חודשים בלי גבינה, ואז פתאום לתת ביס אחד ולחזור לאכול אותה בכמויות. זה היה ממש כמו עם אלכוהוליסטים שחושבים שהם יכולים לשתות משקה אחד, אבל הם לא. נהגתי לאכול גלידה או גבינת עיזים כשהייתי לחוצה, וזה בהחלט הרגיע אותי. – הת’ר

קזומורפין

אם אתם טבעונים, אתם בוודאי מכירים את המונח “קזאין” (Casein). זהו החלבון מן החי אשר מצוי במוצרי חלב. הוא אפילו קיים בתוך מוצרי גבינה “טבעוניים” רבים. עד שגבינת ה”דאייה” (Daiya) המעולה הגיעה לעולם, אנשים חשבו שללא קזאין, גבינות מן הצומח לא יכולות להיות מותכות, או להינמס ולהימתח כמו גבינה רגילה.

בכל אופן, מה שאתם כנראה לא יודעים על קזאין, זה שבתהליך העיכול, הוא הופך למשהו שנקרא קזומורפין (Casomorphin). נשמע קצת דומה למשכך הכאבים הידוע הנקרא מורפין, לא? זו האמת. לקזומורפין תכונות הדומות מאוד לתרופת המורפין, ומשפיעות על המוח, כשזה נוגע להרגעה ולשיכוך כאבים.

כמובן שחלב של יונקים יכיל מרכיב שכזה, הרי מטרתו היא לעודד תינוקות לינוק מאמהותיהן בשלבים הראשונים לחייהם! אי פעם ראיתם איך תינוק נרגע ונרדם לאחר שהוא יונק? כך עובד קזומורפין.

כל עוד מדובר באם שמניקה, זה ללא ספק דבר יפהפה ובריא. אבל כשמדובר במבוגרים ששותים חלב של חיה אחרת? כאן מתחילים הנזקים הבריאותיים. וכשהחלב הופך לגבינה, הקזאין (וכפועל יוצא מזה גם הקזומורפין) מרוכז באופן רב אף יותר, וכך גם תכונותיו הממכרות.

ההגדרה של חומר ממכר – נשמע מוכר?

על פי ארגון הבריאות העולמי (WHO) והאו”ם (UN), ההגדרה של חומר ממכר היא:

“חומר המוביל לתלות, אשר משפיע באמצעות הפעלת קולטני אופיאויידים (Opioid Receptors) במוח. תלות באופיאויידים היא מצב רפואי מורכב בעל השלכות חברתיות, פסיכולוגיות וביולוגיות, הכולל שינויים במוח. המרכיב השולט בתלות באופיאויידים הוא תחושת רצון חזק וכפייתיות לחומר הממכר, קשיים בהפסקת צריכתו, ומצב של נסיגה (רגרסיה, Withdrawl) או השתוקקות עזה לו כאשר הוא מפסיק להיצרך, או שצריכתו הוקטנה. מצב הנסיגה מעיד גם כי נוצרה הסתגלות לחומר, כך שהמכור מחפש מנות גדולות יותר ויותר ממנו, ושימוש עקבי על אף הנזקים הבריאותיים הברורים לו.”

(זהו תרגום חופשי, תוכלו למצוא את הגרסה המלאה, באנגלית, כאן)

הייתי מרגישה צורך עז לאכול גבינה כאשר הייתי לחוצה או טרודה. איפשהו בראש ידעתי שיש קשר בין הגבינה לבין התחושה הטובה והממכרת, אבל האמת היא שלא הרגשתי טוב, הרגשתי אשמה על היותי צבועה (בנוגע לתרומה לסבל בעלי החיים). בנוסף, ידעתי שכל זה לא בריא בשבילי. – הת’ר

בנוגע לחומר הממכר המצוי בחלב, מדענים בריטים הסיקו כי גם כמות קטנה של חלב מספיקה על מנת ליצור שינויים פסיכולוגיים ושינויים במוח.

הנה ההסבר המדעי המלא: פפטידים אופיאויידים חזקים מבחינה ביולוגית. לכן, אפילו כמות שנראית “לא משמעותית” מבחינה תזונתית עשוייה להוביל ליצירת השפעות אלו. פפטידים אלה, שמקורם בחלבון חלב הנכנס לגוף דרך הפה, משפיעים על חילוף החומרים שלאחר הארוחה על ידי האצת הפרשת אינסולין וסומטוסטטין (הורמון המעכב פעילות הורמוני גדילה, שפוגע בריקון המזון שבמעי).

החגים הגיעו ממש אחרי שהשלמתי את אתגר 30 ימי הטבעונות שלי, ומצאתי את עצמי מול צלחות רבות של גבינות. לא יכולתי לדמיין שארגיש בצורה כל כך חזקה את התחושות הנגרמות כתוצאה מאכילת גבינה, לאחר ביסים בודדים. הרגשתי ממש כאילו משהו קורה ומשתנה בתוך המוח שלי. וגם מערכת העיכול שלי לא אהבה את הגבינות כלל. – דווין

מדוע אנו משתוקקים למזון שאינו בריא לנו?

התמכרות לגבינה: מדוע הגוף "אוהב" מזונות לא בריאים?

מדוע הגוף “אוהב” מזונות לא בריאים?

הרצון לאכול אוכל עתיר בשומן (וכמו כן בסוכר ובמלח) הוא דבר נפוץ. למה זה קורה? למה נדמה שהגוף ממש רוצה את המזונות האלה?

תיאוריה אחת היא שאנשים מחפשים את המזונות האלה על מנת לשפר את מצב רוחם וליצור את אפקט התחושה הטובה שמזונות אלה מובילים לה. פעולה זו מתרחשת במוח, במוליך העצבי הנקרא סרוטונין (Serotonin), אשר הינו בעל השפעה חיובית על מצב הרוח.

אבל ההשפעה החיובית הזאת אינה בהכרח דבר טוב, ועשויה להוביל לתנודות נוספות רבות במצב הרוח.

הויטמינים הידועים ביותר בהשפעתם על מצבי רוח הם B3 ו-B6 (המצויים בשפע בשום, פיסטוקים, אורז חום מלא, חיטה וברוב הפירות והירקות). מחסור בויטמינים אלה מוחרף עוד יותר כתוצאה מצריכת מזונות העשירים בטריפטופן (אחת מ-22 חומצות האמינו הסטנדרטיות), כגון חלב ועוף. כאשר השפעת החלב פגה, ההשתוקקות לעוד “מנה” תהיה חזקה אף יותר, עקב המחסור הנוצר ב-B3 וב-B6.

מדוע חשוב לגמול את עצמך (ואת ילדייך) מההתמכרות לגבינה (ולמוצרי חלב באופן כללי)?

ישנן ראיות כי החלבון המצוי בחלב ומוצריו הנקרא B-casein, תורם למספר מחלות וסיבוכים כגון אוטיזם, מחלות לב וכלי דם וסוכרת נעורים. הקזאין במוצרי חלב וגבינה עלול לתרום לאוטיזם בילדים, ובמחקרים רבים בהם הוסר הקזאין מתזונתם של ילדים, הובחן שיפור במצבם. זה מעלה את האפשרות שפפטידים מהקזאין מגיעים למערכת העצבים הראשית ומזיקים לה.

אז… כיצד להתגבר על ההתמכרות לגבינה??

“כל המחלות מתחילות בבטן.” – היפוקרטס

מחקרים מראים כי ההעדפה שלנו למזון מסויים מקבילה לסוג תרכובת החיידקים (Flora) שבמערכת העיכול שלנו. למעשה, מחקרים מראים שהחיידקים במערכת העיכול של תינוק שרק נולד מושפעים מתזונתה של האם בזמן ההריון. אם האם אכלה מזון עתיר בשומן, הדבר יוביל לשינוי מממשי ב-DNA של התינוק, ולכך שהוא “יאהב” מזון עתיר בשומן. או במילים אחרות, הדבר יוביל אצלו להפרשת דופמין בתגובה לאכילת מזון עתיר בשומן.

המוח חזק יותר מהבטן

גם אם זה נראה בלתי אפשרי לנצח את ההתמכרות לגבינה (או לכל מזון אחר), עדיין יש תקווה. כבר הוכח בעבר כי ייעוץ תזונתי וייעוץ הנוגע להתנהגויות אכילה מוביל לשינויים בתזונה אצל אנשים, גם כאשר ההשתוקקות למזון ה”אסור” חזקה מאוד. הכל תלוי במוטיבציה של המטופל.

עבור חלק, המוטיבציה מגיעה רק כאשר קורה להם משהו (כדוגמאת התקף לב) המוביל לשינוי רציני בתפיסתם את חייהם. עבור אחרים, המוטיבציה מגיעה מרצונם להיות בריאים וחזקים, או מבחינת מוסר, אתיקה והיחס לחיות. לרוב, מדובר בשילוב מסויים בין כל אלה.

בפעם הבאה שתרגישו צורך לאכול גבינה, יהיה לכם הידע להבין מדוע הרצון טבעי, ותוכלו לקבלו. לאחר מכן, הזכירו לעצמכם מה הסיבות שבגינן אתם רוצים להוציא את הגבינה ומוצרי החלב מתזונתכם. הרגישו חופשיים לתלות פוסטרים של מוטיבציה, או כל דבר אחר בסביבתכם שיתמוך בהחלטתכם.

לבסוף – מלאו את המקרר באוכל טבעוני בריא ומזין, וכמו כן במספר “תחליפי” גבינה שיעזרו לכם בתקופת המעבר.

צמחונים רבים כבר אימצו את הגישה הזאת והיא עבדה פלאים. כאשר אתם מבינים את הסיבות להימנעות ממוצרי חלב, וכאשר יש לכם אוכל טעים במקרר, וכאשר יש לכם מוטיבציה רבה להיות בריאים וחזקים – גם בגיל מבוגר יותר – קל מאוד להתגבר על ההתמכרות.

עשו את ההחלטה הנכונה עכשיו, לא בגיל 70.

בהצלחה!

***

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>