בטחון עצמי וחוסן מנטלי לשיפור הביצועים הפיזיים

מאת רוס אנמייט, מתאגרף ומאמן כושר ואגרוף. למאמר המקורי: Train the body, the mind will follow.

כיצד ניתן לחזק את הבטחון העצמי והחוסן המנטלי?

בטחון עצמי

כיצד ניתן לחזק את הבטחון העצמי והחוסן המנטלי?

זוהי שאלה נפוצה בקרב ספורטאים.

מחיפוש גוגל שערכתי בנושא בטחון עצמי וחוסן מנטלי, מצאתי אינספור אתרים ותוצאות בנושא. רובם היו קישורים למוצרי מידע יקרים. בעבור כמה מאות דולרים, איזה גורו ילמד אותך איך לפתח מוח חזק שלכאורה ישפר את הביצועים הפיזיים שלך.

דבר אחד שלמדתי בחיי הוא שאם משהו נשמע טוב מידי בכדי להיות אמיתי, הוא כנראה באמת לא אמיתי.

על מנת לחזק את המוח, אין צורך להשקיע בקורס יקר, או בתואר בפסיכולוגיה או מדעי המוח.

הפתרון

למרות שאני בעד אסטרטגיות שונות כהכנה לתחרויות, כגון ויזואליזציה ואפירמציה, ישנה דרך נוספת לפיתוח הבטחון העצמי שרוב האנשים מתעלמים ממנה.

אם תאמנו את גופכם, גם המוח יתאמן. אם תדחפו את עצמכם עד קצה היכולת בזמן האימון, המוח שלכם יהיה חייב לעמוד בקצב ולהיות חלק מהתהליך. אם המוח שלכם והחשיבה שלכם חלשה, אתם תעצרו מייד כשתרגישו את הקושי הקל ביותר. מתאבקים לומדים להתמחות באימון תוך כדי קושי ועייפות פיזית. היכולת להפגין כישורים בעת עייפות פיזית היא כשלעצמה כישרון יחודי.

כשרון שכזה מושג רק באמצעות אימונים פיזיים אינטנסיביים. אם אתם רוצים בטחון עצמי וחוסן מנטלי, אתם חייבים לעבוד על דברים אלו בחדר הכושר.

בטחון עצמי

“אני תמיד מגיע לקרב עם עודף בטחון, ויש לי סיבה טובה לכך”

שימו לב למילים אלו, של ברנרד הופקינס, אחד ממתאבקי המשקל הבינוני הגדולים בהיסטוריה. מילים אלו לקוחות מראיון עם ברנרד, ממש לפני קרב בתחילת הקריירה שלו.

“אני תמיד מגיע (לקרב) עם עודף בטחון, ויש לי סיבה טובה לכך. אני תמיד מגיע עם עודף בטחון כי אני מתאמן כל כך קשה שאין לי שום מקום לספק בראש. אני אף פעם לא נכנס לזירה כדי להפסיד. המילה הזאת אפילו לא נמצאת במילון שלי. אני מתאמן בביטחון עצמי, ואני מתאמן בחשיבה כמו מישהו עם עודף בטחון. רק שוטה ינהג באופן שונה.”

אם תרשו לעצמכם להתמודד עם אימונים מעייפים, תתפתחו פיזית. ככל שתתפתחו פיזית, תקבלו ביטחון ביכולותיכם. זה יקח זמן, וידרוש מסירות, התמדה וחריצות.

אין מקום לספק בראש של ספורטאי. אתה חייב לפתח את הביטחון הזה ביכולותיך. ככל שתתגבר על אתגרים ושגרות קשות יותר, כך המוח שלך יהפך עמיד וחזק יותר.

קל לוותר כשנעשה קשה. מוח חזק יעזור לך לשרוד את העייפות הפיזית הבלתי נמנעת. כמו שוינס לומברדי אמר פעם:

“ברגע שאתה לומד לוותר, זה נעשה הרגל.”

מלך הטור דה פרנס, לנס ארמסטרונג אמר את זה, אולי בצורה הטובה ביותר:

“כאב הוא זמני. הוא נמשך דקה, שעה, יום או שנה, אך לבסוף הוא עובר ומשהו אחר לוקח את מקומו. אם אני פורש, זה נמשך לנצח. הכניעה הזאת, אפילו הוויתור הקטן ביותר, הוא נשאר איתי לכל חיי. אז כשאני מרגיש שאני עומד לוותר לעצמי, אני שואל את עצמי עם מה אני אעדיף לחיות.”

ברור שצריך מוח חזק בשביל יכולת שכנוע עצמי חזקה כמו זו, אבל צריך גם גוף חזק. וויתור עצמי הוא הבחירה הקלה. לכולם יש נקודת שבירה. באמצעות הצבת רף חדש כל פעם בחדר הכושר, ניתן להימנע מהגעה לנקודת שבירה זו בעת תחרות. אמנו את גופכם ללכת למרחק, והמוח יהיה מוכן גם הוא למסע.

אל תעברו את האימון שלכם ב”טייס אוטומטי”. אתגרו עצמכם, העלו את האינטנסיביות. קבלו בטחון באימון. אל תגיעו לתחרות תוך הצטערות שלא היה לכם עוד שבוע להתאמן. תכננו מראש, השקיעו וחזקו את הגוף והמוח.

בואו נעשה ניסוי

כדי להמחיש עוד יותר את הנקודה, בואו נסתכל על אימון מאתגר. שימו טיימר והכריחו את עצמכם לעשות כפיפות בטן כמה שיותר מהר. האם אתם מסוגלים לבצע 200 כפיפות בטן ב-10 דקות? ומה בנוגע ל-9, 8, 7, 6 ו-5 דקות? כמה מהירים אתם יכולים להיות?

בזמן שתנסו לעשות את התרגיל, המוח ילחש לכם באוזן אחת, וינסה לשכנע אתכם לעצור ולנוח. זה יעשה קשה יותר ויותר לשמור על הקצב המהיר, ככל שתתעייפו יותר.

לעיתים, לאחר שתסיימו את האימון, המוח יוסיף גם: “בוא לא נעשה את התרגיל הזה שוב בחיים.”

דווקא במצבים כאלה, כדאי להתעלם מהמוח. אל תתנו לו לשכנע אתכם לוותר. הישארו ממוקדים במטרה. בחרו את הבחירה להשלים בהצלחה את התרגיל, עוד לפני שהתחלתם אותו. אם זה יעזור, קראו שוב את הציטוטים במאמר הזה, או ציטוטים של ספורטאים גדולים אחרים. לעיתים זה יספק את הניצוץ שיגרום לכם להמשיך ולנצח.

לפני שאסיים, אני רוצה לחלוק ציטוט אחרון. אלו מילותיו של האלוף במשקל כבד לשעבר, מוחמד עלי. הוא אמר:

“שנאתי כל דקה מהאימון, אבל אמרתי לעצמי, אל תפרוש. סבול עכשיו וחיה את שארית חייך כאלוף.”

בהצלחה.


רוס אנמייט

רוס אנמייט

רוס אנמייט הוא מתאגרף ומאמן כושר ואגרוף.

רוס עזר לספורטאים ומתאבקים רבים להגשים את מטרותיהם במשך השנים, ושם דגש על מתן אימון אישי ואיכותי.

הוא מנהל שני אתרי אינטרנט מובילים העוסקים בנושאים אלו, וכמו כן נותנים ערך מוסף בנוגע לצורות חשיבה חיוביות ומועילות, והמוח הנדרש מאחורי הכוח. אתרו העוסק בכושר ואימונים: www.rosstraining.com. אתרו העוסק באגרוף: www.rossboxing.com.

***

מכיר/ה מישהו שיכול להיעזר בזה? שתפו!
  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS

You may also like...