אל תילחצו! לחץ כגורם תמותה

מתוך אתרו של מייק מאהלר, www.mikemahler.com. למאמר המקורי: Stress Kills.

אל תילחצו! לחץ כגורם תמותה

“אני איש מבוגר בעל צרות רבות, אבל רובן מעולם לא התרחשו.” – מארק טוויין

לחץ הורג

לחץ הורג

לחץ הוא אחד הדברים הפוגעים ביותר בבריאות, הן המנטאלית והן הגופנית.

לחץ מעלה את רמות הקורטיזול בגוף. הקורטיזול הוא הורמון לחץ אשר הכרחי לפעילות התקינה של הגוף. ללא כמות מספיקה של קורטיזול, אין לנו מוטיבציה ואנרגיה בחיי היום יום. עודף קורטיזול לעומת זאת, הינו מסוכן מאוד וגורם להרס תאי מוח ושרירים בגוף. יותר ויותר מחקרים מחזקים לאחרונה את הקשר בין רמות הקורטיזול ומחלות האלצהיימר והדמנציה (Dementia).

לחץ הוא דבר מפחיד, ואנשים רבים אדישים לסכנות הטמונות ברמות הלחץ הגבוהות שבחייהם.

הדבר הבאמת מעניין הנוגע ללחץ, היא הצורה שבו הוא מופיע, וריבוי המקרים בהם אנו גורמים לו להופיע בעצמנו. באופן מוזר, הרבה פעמים דווקא האנשים שיראו לך הכי לא לחוצים הם אלה עם רמות הלחץ הרבות ביותר. במהלך טיולי הרבים בעולם, שמתי לב שככל שיש למישהו פחות בעיות, יש לו יותר לחץ בחיים.

כמה שזה נשמע מצחיק, חוסר בעיות זה לעיתים דבר מלחיץ מאוד! רוב האנשים לו יודו בזה, אבל אנשים רבים משגשגים ופורחים באמצעות קונפליקטים ובעיות. פתרון בעיות וקונפליקטים הוא דבר שמעודד גדילה. חוסר לחץ שווה ערך לחוסר גדילה, וזה דבר מלחיץ כשלעצמו!

בסרט “מאטריקס”, אחת מתוכנות המחשב מציינת כי במקור מערכת המטריקס בנתה עבור בני האדם עולם אוטופי וחסר בעיות. התוכנה נכשלה ואנשים רבים נהרגו. לאחר מכן, התוכנה בנתה עבור בני האדם עולם דומה יותר לעולם שלנו, המכיל בעיות, אלימות וסבל. התוכנה הזאת הייתה הצלחה. המסקנה בסרט היא שבני האדם משגשגים באמצעות אומללות וסבל. זה לא רחוק מידי מהמציאות. ללא בעיות אנו לא מתפתחים באופן מלא, ולעיתים מתבזבזים. אם כך, אולי יצירת בעיות היא מנגנון שמשמר את עצמו. אנו זקוקים לבעיות על מנת לחיות בצורה מלאה, ואם אין לנו בעיות אמיתיות אנחנו יוצרים אותן.

הרבה מהלחץ קשור לאיך שאנחנו מפרשים סיטואציות בחיים. למיליונר יש בעיות שאין למי שאינו מיליונר, כמו איך לשמר את כל הונו, או איך להתחמק מתשלום עודף של מיסים. זה אולי נראה לא משמעותי בהשוואה לצורות אחרות של לחץ, אך עם זאת, יש לזכור שלחץ מבוסס על איך שהאינדיבידואל מתמודד עימו. יכול מאוד להיות שלאדם עני שגר בבקתה בקניה, ומסתובב עם חיוך גדול על הפנים, יש פחות לחוץ מלמיליונר מכור לעבודה ולקריירה.

לחץ כתוצאה מדאגות שלא מתממשות

פן מרתק במיוחד של לחץ הוא הכמות הכל כך גדולה של אנשים שמוטרדים מבעיות שככל הנראה לעולם לא יתממשו. הדאגה לכך שמשהו יקרה או לא יקרה היא טבעית במידה מסויימת. עם זאת, להיות אובססיבי בנוגע ל”מה עלול להשתבש” זו דרך בטוחה לשגע את עצמך.

לקבל את העובדה שיש דברים שמחוץ לשליטתך, דורש מידה מסויימת של אמונה. בתמורה לכך אתה מקבל שקט נפשי, ואת ההבנה שעשית כל מה שיכולת ואפשר לתת לעניינים להתגלגל איך שיתגלגלו.

בנוסף לאלה, יש אנשים שמאמינים שככל שיש להם יותר בעיות, כך הדבר הופך אותם לחשובים יותר. זה נפוץ לראות אנשים מתווכחים על למי יש הכי הרבה בעיות. הרבה אנשים “לובשים” את הבעיות שלהם כמו עיטור של כבוד. “תראו כמה אני נהדר וחשוב עם כל הבעיות האלה שיש לי.” מצד שני, אנשים עם בעיות אמיתיות לרוב עסוקים מידי בלטפל בהן, ולא “משוויצים” בהן. הדבר האחרון שהם רוצים לעשות זה להשוויץ בבעיות שלהם. הן מביכות אותם.

זה לא אומר שלהתלונן על משהו זה בלתי מתקבל ולא בסדר. אין ספק שלהוציא מפעם לפעם עוזר להתנקות מהצרות. עם זאת, להיות אובססיבי בנוגע לאותה בעיה שוב ושוב לרוב לא תורם לפתרונה בשום צורה שהיא. בנקודה מסויימת, חייבים לבצע צעדים מסויימת כדי לפתור אותה.

במקום להתלונן עד אין קץ על הבעיות שלכם, נסו לשאול את עצמכם אם זה שווה את זה בכלל. השינוי התפיסתי וה”יציאה” מהראש של עצמנו, יכולים לתת לכם פרספקטיבה מרעננת ומעודדת.

אבל מה יחשבו עליי…

לבסוף, אחד הגורמים הכי גדולים המובילים ללחץ הוא הדאגה הנוגעת למה שאנשים יחשבו עליך. אני תמיד נדהם מאנשים שדואגים ממה שאנשים זרים יחשבו עליהם. הם ממש חיים את חייהם בניסיון לקבל ולידציה ואישור מאנשים אחרים, וזו לא צורת חיים כיפית. זה נחמד לקבל שבחים מאנשים, אבל לחיות חיים מלאכותיים רק כדי לרצות אחרים זה מאוד מלחיץ, ולא כיף.

לחץ מסוג זה לרוב לא בולט כלפי חוץ, אבל מבפנים, הגוף מפיק כמויות אדירות של קורטיזול. לחיות את החיים בניגוד לאמונות שלך, ובצורה לא אותנטית למי שאתה, זה דבר שיוצר המון לחץ פנימי. ויש גבול לכמה אפשר להחזיק בבטן, לבסוף כל הלחץ המצטבר יכול להוביל לסיבוכים רפואיים.

איך להתמודד עם לחץ

לחץ

נשימות עמוקות עוזרות להתמודד עם מצבי לחץ

אל תטעו – לחץ הורג. אחד הדברים הכי חשובים שתעשו בחייכם זה ללמוד איך להתמודד איתו כמו שצריך, ואיך להוריד את הרמות שלו בגוף. הפסיקו לדאוג מכל דבר קטן, והתחילו לחיות ולהיות יותר ברגע. אם אתם חיים את העכשיו, העתיד תמיד מסתדר איכשהו.

לאחר מכן, הפסיקו להיות אובססיביים בנוגע לדעות של אחרים. למי אכפת מה אחרים חושבים עליך? החיים מלחיצים מספיק גם בלי הדאגה המיותרת הזאת. חייה חיים אותנטיים, ולא כאלה שבהם אתה רק מקווה לקבל אישור וולידציה מאנשים אחרים.

לבסוף, קחו קצת זמן לנשום. שימו לב שכל פעם שאתם לחוצים הנשימה שלכם נעצרת מעט באופן טבעי. במקום, נסו לנשום נשימות עמוקות ואיטיות. תראו איך הרגשתכם משתפר מייד.

כמו כן, למי שמעוניין, ניתן לבדוק את רמות הקורטיזול אצל רופא באמצעות בדיקה פשוטה.

בהצלחה.


לחץ

מייק מאהלר

מייק מאהלר הוא מאמן כוח וכושר גופני, וחוקר אופטימיזציית הורמונים, אשר מתגורר בלאס וגאס, נואדה.

מייק הינו חלק מתעשיית הכושר מעל 12 שנים, והעביר סדנאות כושר בכל ארצות הברית, וגם מחוץ לה. כיום הוא מתמקד במחקר אופטימיזציית ההורמונים באמצעות תזונה, אימונים, תוספי תזונה ואורח חיים בריא.

מייק הוא מחבר הספר “Live Life Aggressively! What Self-Help Gurus Should Be Telling You“.

בקרו באתרו: www.mikemahler.com.

***

מכיר/ה מישהו שיכול להיעזר בזה? שתפו!
  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS

You may also like...